Červený býk z východného Nemecka

Autor: Peter Jačiansky | 23.10.2015 o 18:07 | Karma článku: 10,30 | Prečítané:  5781x

Zatiaľ čo sa väčšina klubov z bývalej NDR naďalej prepadá, ambiciózne mužstvo RB Lipsko s pomocou silného sponzora mieri až na samotný vrchol.

Bývalý generálny manažér Bayeru 04 Leverkusen Reiner Calmund patrí bezpochyby medzi najvýraznejšie postavy v histórii nemeckého futbalu. Preslávila ho jeho chytrosť a schopnosť rýchlo konať pri nákupoch zahraničných futbalistov. Traduje sa jedna historka, podľa ktorej Calmund len niekoľko hodín po páde Berlínskeho múru vycestoval do východného Berlína, aby si spravil obraz o situácii v NDR. Zaujímali ho tí najlepší futbalisti, ktorí by sa prípadne mohli už čoskoro stať novými hráčmi Leverkusenu.

Reiner Calmund vytušil obrovskú šancu, a preto okamžite konal. Na priateľský zápas medzi Rakúskom a NDR, ktorý sa konal 15. novembra 1989 vo Viedni, pricestoval už aj so svojím šéfskautom a po prvýkrát sa skontaktoval s hráčmi, o ktorých mal eminentný záujem. Zmluvy boli pripravené pre troch futbalistov a v tej chvíli sa zdalo byť isté, že Andreas Thom, Ulf Kirsten a Matthias Sammer prestúpia do Leverkusenu.

Zasiahol však Helmut Kohl, ktorý vyhlásil, že by nebolo fér, ak by Bayer získal za pár šupiek najlepších hráčov z NDR. Klub sa kancelárovi nepriečil a Sammera „prepustil“ Stuttgartu.

Na začiatku októbra oslávilo Nemecko 25. výročie svojho znovuzjednotenia a toto jubileum je skvelou príležitosťou na bilancovanie. Zrejme v žiadnom inom odvetví nie je taký priepastný rozdiel medzi západom a východom ako práve vo futbale, najobľúbenejšom športe Nemcov. Zatiaľ čo sa väčšina klubov z bývalej NDR naďalej prepadá, ambiciózne mužstvo RB Lipsko s pomocou silného sponzora mieri až na samotný vrchol.

Poďme ale pekne po poriadku a predstavme si klub, ktorý rozvíril stojaté vody nemeckého futbalu ako nikto iný predtým. Tento klub založila v roku 2009 rakúska spoločnosť Red Bull, výrobca svetoznámeho energetického nápoja. Tak ako pri svojich kluboch v Salzburgu či New Yorku, aj tu chcela spoločnosť zakomponovať produkt do názvu tímu. Niečo podobné však nepovoľujú pravidlá Nemeckého futbalového zväzu, iba žeby sa klub už viac ako 100 rokov volal Bayer 04 Leverkusen, potom by to všetko, samozrejme, bolo úplne v poriadku.

Vedenie klubu preto pristúpilo k zmene a rozhodlo sa pre nezvyčajný názov RasenBallsport Leipzig, čo by sa dalo voľne preložiť do slovenčiny ako loptový šport na trávniku Lipsko. Aj napriek tomu, že produkt v názve tímu nefiguruje, písmená RB ho silne evokujú. Licenciu získal Red Bull od klubu z piatej ligy SSV Markranstädt, za primárny cieľ si dal postúpiť do Bundesligy do ôsmich rokov. Majiteľ Dietrich Mateschitz niekoľkokrát verejne priznal, že v rámci dlhodobých plánov si vie predstaviť, že Lipsko raz bude hrať v prvej lige o titul.

Tím RB Lipsko postupoval súťažami nasledovne: v sezóne 2009-10 postúpil z piatej ligy, potom tri roky strávil v štvrtej lige, v tretej sa zdržal len rok, aby sa v sezóne 2014-15 po prvýkrát predstavil v druhej lige. Na rozdiel od nižších súťaží, ktoré má pod svojou správou zväz, 2. Bundesligu riadi Nemecká futbalová liga (DFL), ktorá spočiatku odmietala udeliť licenciu tímu RB Lipsko. Klub sa následne odvolal a uspel, musel však pristúpiť k zmenám. Jednou z nich bol redizajn loga, ktoré funkcionárom až príliš pripomínalo logo Red Bullu.

Momentálne má mužstvo RB Lipsko vo svojej druhej sezóne v 2. Bundeslige za sebou už jedenásť súťažných kôl a nachádza sa na 3. mieste, ktoré by mu zabezpečilo účasť v baráži. Pochopiteľne, v Lipsku sa nechcú spoliehať na dvojzápasovú baráž proti tímu z najvyššej súťaže a radi by sa umiestnili na prvom alebo druhom mieste, ktoré by znamenalo istú účasť v nasledujúcom ročníku Bundesligy. Umiestnenie v tabuľke mohlo byť v tejto chvíli lepšie, no zápasy proti Freiburgu a 1860-tke, v ktorých bolo RB Lipsko jasne lepším tímom, skončili len remízami a mužstvo tým pádom prišlo o 4 cenné body, ktoré teraz stráca na vedúci celok.

Individuálne chyby, ktorých sa mužstvo RB Lipsko dopustilo, vyplývajú najmä zo zloženia tímu. Väčšinou to tak býva, že ak chce nejaký klub postúpiť do vyššej súťaže, tak angažuje zrelých futbalistov so skúsenosťami, ktoré sa na trávniku prejavia. Aj v tomto aspekte sa Red Bull odlišuje od svojich súperov, pretože svoj tím zložil prevažne z mladých hráčov, ktorí majú potenciál stať sa v budúcnosti veľmi dobrými hráčmi v najvyššej nemeckej súťaži.

Lídrom tohto mladého tímu je 20-ročný stredný útočník Davie Selke, ktorý svojím prestupom do Lipska šokoval všetkých futbalových odborníkov v Nemecku. Selke totiž v minulej sezóne odohral v Bundeslige za Werder Brémy 30 zápasov a strelil v nich 9 gólov, aj práve preto bol transfer do nižšej súťaže takým prekvapením. V prebiehajúcej sezóne skóroval Selke šesťkrát. Okrem neho sú v útoku ďalší talentovaní chlapci: Massimo Bruno, Marcel Sabitzer či dánsky reprezentant Yussuf Poulsen. V obrane pútajú pozornosť stopéri Atınç Nukan a Willi Orban.

Funkciu športového riaditeľa klubu vykonáva od roku 2012 Ralf Rangnick, ktorého si môžete pamätať ako bývalého trénera Stuttgartu, Schalke ale predovšetkým Hoffenheimu, s ktorým podobne stúpal z nižších súťaží. Jeho skúsenosti sú preto pre RB Lipsko nesmierne dôležité. Pred začiatkom aktuálnej sezóny prijal aj funkciu hlavného trénera a to je jasný signál, že práve toto by mala byť tá sezóna, v ktorej sa mužstvu z Lipska podarí postúpiť do Bundesligy.

V Lipsku a blízkom okolí sa projekt Red Bullu teší veľkej popularite, no fanúšikovia iných mužstiev nešetria kritikou. Podľa nich nemá RB Lipsko nič spoločné s komunitou a futbal je len marketingovým nástrojom rakúskej spoločnosti. Niekoľko fanklubov dokonca vytvorilo kampaň nazvanú Nein zu RB a s takýmito bannermi prichádzajú na futbalové štadióny.

Skutočnosť je však taká, že návštevnosť na futbalovom štadióne v Lipsku neustále narastá a v prebiehajúcej sezóne sa na futbal chodí pozerať v priemere na zápas skoro 30 000 ľudí – to je najvyššie číslo súťaži! Mužstvo RB Lipsko chodí na štadión podporovať viac ľudí ako napríklad v Norimbergu či Kaiserslauterne, čo sú futbalové bašty, ktoré majú kapacitou ešte väčšie štadióny ako Lipsko. Red Bull Arena, do ktorej sa vtesná necelých 45 000 divákov, by mohla v prípade postupu do Bundesligy pokojne už budúcu sezónu praskať vo švíkoch.

Dá sa očakávať, že klub RB Lipsko bude fanúšikov polarizovať aj naďalej. Pre jedných je to umelý klub, založený na zelenej lúke, ktorému ide len o marketing a tradícia mu nič nehovorí. Tu nájdeme aj sklamaných fanúšikov z iných miest bývalej NDR, v ktorých sa, žiaľ, bude dať Bundesliga sledovať len v televízii. Obyvatelia Lipska a blízkeho okolia, lepšie povedané ľudia, ktorí chodia v Lipsku na futbal, vidia celú situáciu inak a zápasy si patrične užívajú.

Veľmi trefne zhodnotil situáciu reprezentačný gólman bývalej NDR, momentálne tréner brankárov RB Lipska, Perry Bräutigam: „Môžete si o tomto klube myslieť, čo chcete. Red Bull však tomuto regiónu, aspoň čo sa športu týka, znovu vdýchol život. Lipsko sa stane vlajkovou loďou východu.“

Sleduj blog aj na Facebooku

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Smer má nových podpredsedov, delegáti podporili aj Kaliňáka (minúta po minúte)

Dušan Čaplovič a Pavol Paška končia ako podpredsedovia strany.

DOMOV

Odhalila kauzu predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

KULTÚRA

Milan Lasica: Už nemôžem umrieť predčasne

Keby som mohol, správal by som sa úplne inak, tvrdí.


Už ste čítali?